Välj startdatum

Diplomerad Key Account Manager

Ny utbildning på deltid!

Arbetar du som säljare idag och vill ta steget vidare till nyckelkundsansvar eller ett större säljansvar inom din organisation?

I den här utbildningen ligger fokus på den enskilda säljarens kommunikativa egenskaper och förmåga att se möjligheter till utveckling hos både potentiella och befintliga nyckelkunder. Utbildningen omfattas av de grundläggande krav som marknaden ställer på yrkesrollen när det gäller bl. a. upprätta kundplaner, strategier, presentationsteknik och affärsmannaskap. Som nyckelkundssäljare (KAM) förväntas du ta ett större ansvar för dina kunder och genom noggrann planering och professionellt relationsbyggande kan du ligga steget före.

Utbildningsstart 8 februari 2018.
Avslutning
29 maj 2018.

Undervisning och workshop i klassrum:

  • 8, 15 och 22 mars, kl. 12.00 – 16.00
  • 12, 17 och 24 april, kl. 12.00 – 16.00
  • 15, 22 och 29 maj, kl. 12.00 – 16.00

Utbildningen genomförs på deltid med träffar i klassrum - första träffen är planerad till 8 mars, och digitalt stöd på en kursplattform. Du får vid starten den 8 februari tillgång till kursmaterial att läsa och uppgifter att lösa online.  På detta sätt har alla deltagare samma kunskapsbas vid den första träffen på Påhlmans Handelsinstitut i Stockholm.

Totalt 80 kurstimmar varav 36 timmar i klassrum på torsdagseftermiddagar och undervisningen genomförs med ”blended learning” – alltså både i klassrum och online där du har digitalt stöd. Det tillkommer viss tid för eget arbete och det ingår tid till att förbereda presentationer, grupparbeten och redovisningar. 

Denna utbildning genomför Påhlmans Handelsinstitut i ett samarbete med WGH Sales Consulting & Communication.

Utbildningens mål

Här får du de kunskaper som behövs för att utveckla affärer på ett kommunikativt sätt med rätt strategier och kundnyttan i fokus. På längre sikt kan du bidra till att stärka företagets position och bli konkurrenskraftigare.

Program

Utbildningen består av 3 kursblock om 12 timmar under en treveckorsperiod.  Mellan undervisningstillfällena finns tid för egna studier då man löser uppgifter som redovisas vid kurstillfällena.

Säljstrategi och Key Account Management - 12 timmar

  • Vad är Key Account Management?
  • Hur arbetar du strategiskt som KAM?
  • Säljplaner
  • Nyckelkundbearbetning
  • Riskanalys

Den här kursdelen förklarar vad Key Account Management är och hur du upprättar en säljstrategi med rätt struktur för ditt företag.

Kommunikativ säljare – 12 timmar

  • Kommunikation, sälj- och köpstilar
  • Presentationsteknik
  • Förhandlingsteknik
  • Nätverksförsäljning och sociala medier

Under dessa tre halvdagar ingår även ett test för att få självkännedom om olika köp-och säljstilar. Presentationstekniken innehåller grupp- och individuella övningar. 

Affärsmannaskap -  12 timmar

  • Vad är bra affärsmannaskap i säljrollen?
  • Förstå och skapa kundnytta
  • Värdeskapande kommunikation
  • Utveckla affären

Vad krävs av dig som säljare för att bli framgångsrik? Här lär du dig metoder för att kartlägga kundnyttan och se mervärden för kunden. Vi utvecklar kundmötet och övar intervjuteknik.

Gästföreläsningar tillkommer under några dagar och presenteras vid utbildningsstart.

Se en detaljerad kursplan här. 

Diplomarbete

Påhlmans Handelsinstitut har ett bra och utvecklat samarbete med näringslivet. Under utbildningen har du möjlighet att använda dina nya kunskaper med ett diplomarbete inom ramen för den organisation du verkar i. Om möjligheten inte finns på din arbetsplats kan du antingen göra ett självständigt diplomarbete eller få hjälp att hitta ett praktikföretag.

Förkunskaper

För att tillgodose dig utbildningen på bästa sätt behöver du ha gymnasiekompetens och gärna något års yrkeserfarenhet av säljarbete, men det är inget krav.

Anmälan

Vi tar emot anmälningar i turordning fram till kursstart, antal deltagarplatser är begränsat. Vid fullbokad utbildning meddelas det på vår hemsida.  Anmälan till kölista kan då göras och den är inte bindande.

Sista dag för anmälan är 19 januari 2018.

Informationsmöte

Kom och träffa oss på skolan och få svar på alla dina frågor! Vi presenterar utbildningen och kursplanen i detalj, och pratar även om tentamen och diplomarbetet.  

Anmäl dig till nästa informationsmöte här

Diplom och intyg

Efter avslutad utbildning erhåller du ett intyg på dina kunskaper om du har minst 70 % procents närvaro. Vidare kan du diplomera dig som Key Account Manager efter avslutade teoretiska studier.  Diplomering sker genom en tentamen efter utbildningen och en avslutande diplomeringsredovisning. Möjlighet till omtentamen finns. Diplomeringen ger ytterligare tyngd åt ditt CV.

Avgift

35 250 kronor inklusive moms. (25 %) För litteratur tillkommer 1800 kronor inklusive moms. (6 %) Tentamen och ev. omtentamen för diplomering ingår i kursavgiften.  Påhlmans kan erbjuda kostnadsfri delbetalning på tre månader, ange detta vid anmälan.

Lokaler

Hagagatan 23 A, plan 4, Stockholm. ( T-bana Odenplan)

För dig med A-kassa

För dig med ersättning från A-kassan kan det finnas möjlighet att behålla din ersättning under utbildningen, detta under förutsättning att du söker ett heltidsarbete. Kontakta din A-kassa och hör om vilka regler som gäller hos dem.

Finansiering

Förmånliga lånevillkor till kursavgiften
I samarbete med Human Finans erbjuder vi förmånliga lån för utbildningen. Gå in på Human Finans hemsida och följ de enkla instruktionerna. För mer information ta gärna personlig kontakt via telefon.

Vi rekommenderar ett räntefritt lån i 12 månader, du betalar då 3087 kr per månad.  Kostnaden för lånet blir totalt 634 kr vilket inkluderar aviavgifter i 12 månader samt uppläggningsavgiften på 295kr.

Har du några frågor?

Kontakta projektledare Ylva Frimodig
010-157 63 08 eller ylva.frimodig@phi.se

  • Välkommen på informationsmöte för våra utbildningar!

    Träffa oss på skolan, bläddra i kurslitteraturen, se våra lokaler och få svar på alla dina frågor.