Välj startdatum

Diplomerad Legal Assistant - offentliga affärer

Är du företagare eller upphandlingsansvarig och vill kompetenshöja din personal? Kontakta oss här.

Ekonomi eller juridik? Med denna utbildning behöver du inte välja!
Har du förmågan att agera "spindeln i nätet" och ett intresse av att arbeta med sälj eller inköp? Eller jobbar du kanske som assistent eller administratör idag och vill fördjupa dina kunskaper inom juridik och upphandlingsfrågor?  Då är denna utbildning Diplomerad Legal Assistant på dagtid något för dig!

Informationsmöte tisdag 14 juni - kl. 15.00.  Anmäl dig här.
Sista dag för anmälan är 23 augusti.

Utbildningen riktar sig till dig som är intresserad av att arbeta aktivt med de offentliga affärerna. Oavsett om du vill jobba med att stötta upp köparna inom den offentliga sektorn som upphandlingsassistent eller om du vill hjälpa leverantörssidan som Legal Assistant är denna utbildning till för dig. Idag finns ett stort behov av personer som har en grundförståelse för de juridiska regelverken, metoderna för att skapa avtal och som har en vilja att göra bättre offentliga affärer. Arbetsmarknaden för yrkesrollen växer hela tiden.

Utbildningen genomförs på deltid under totalt 15 veckor, 11 veckor teori med efterföljande företagspraktik där du utvecklar dina kunskaper och bidrar med ditt kunnande. Praktiken är också på deltid och i fyra veckor. Totalt 165 lärarledda kurstimmar och undervisningen är halvdagar kl. 13.00-19.00 eller kl. 09.00-15.00. Som mest är det 15 timmar lärarledd undervisning per vecka och det tillkommer viss tid för eget arbete och att förbereda presentationer och redovisningar.

Efter avslutad utbildningen erhåller du ett intyg på dina kunskaper om du har minst 70% procents närvaro. Vidare kan du diplomera dig som Diplomerad Legal Assistant - offentliga affärer efter avslutade teoretiska studier.  Diplomering sker genom två deltentamina under utbildningen och en avslutande examinationstentamen. 
Diplomeringen ger ytterligare tyngd åt ditt CV.

Utbildningens mål
Efter utbildningen kan du arbeta som Legal assistant, alltså som kvalificerad juridisk administratör med stor kunskap om hela upphandlingsprocessen samt relevant lagstiftning.

Ur programmet

  • Allmän juridik – rättsordningens grunddrag, 3 veckor
  • Ekonomi och affärsmannaskap, 2 veckor
  • Inköp och upphandling, 3 veckor
  • Upphandlingssystem och anbudsgivning, 1 vecka
  • Dialog och dokumentation, 2 veckor

Ett mer utförligt program med innehåll presenteras HÄR.
Gästföreläsningar tillkommer med representanter både från köpar- och säljarsidan

Vi har med denna utbildning ett samarbete med marknadsrådgivarna Doublecheck AB, en av de ledande marknadskonsulterna på den offentliga marknaden. 

Deltidspraktik på företag:
Under fyra veckor praktiserar du deltid på ett företag där du utvecklar dina nya kunskaper samt bidrar med ditt kunnande. Vår praktiksamordnare har regelbundna möten med dig under undervisningsperioden och hjälper dig steg för steg till en givande praktikperiod. Att söka praktikplats och gå på intervjuer är en givande del i utbildningen för att behärska intervjusituationer.  Vår praktiksamordnare har löpande kontakt med företag och arbetsplatser som vill ta emot praktikanter, och ger individuell rådgivning för att matcha deltagare med passande praktikplats. Alla deltagare får ett erbjudande om praktikplats.

Kursstart tisdag 6 september 2016
165 lärarledda kurstimmar under 11 veckor, varje lektion är 55 minuter, därefter företagspraktik 4 veckor på deltid. Lärarledd undervisning på tisdagar och onsdagar kl. 13.00-19.00 samt varannan fredag kl. 09.00-15.00.  Teoridelen avslutas på skolan fredag 18 november, därefter praktiktid.  Avslutning tisdag 20 december (efter praktikperioden) på skolan för utdelning av diplom och intyg.

Sista dag för anmälan är 23 augusti!

Kursavgift
37 250 kronor inklusive moms. (25 %) För litteratur tillkommer 1000 kronor inklusive moms. (6 %) Tentamen och ev. omtentamen för diplomering ingår i kursavgiften.  Vi kan erbjuda kostnadsfri delbetalning på tre månader, ange detta vid anmälan.

Förkunskaper
För att du ska tillgodose dig utbildningen på bästa sätt behöver du ha gymnasiekompetens med ekonomisk inriktning, eller att du genom andra former av utbildning eller arbete skaffat dig liknande förkunskaper inom ekonomi. Vidare är det ett krav på minst tre års arbetslivserfarenhet inom handel, administration eller distribution.

Informationsmöte
Vi anordnar informationsmöten inför starterna 2016. Kom och träffa oss på skolan, se våra lokaler, bläddra i kurslitteraturen, och få svar på alla dina frågor! Mötet är ca en timme och vi bjuder på eftermiddagsfika 15 min innan informationsmötet startar. 

Se kommande informationsmöten här

Anmälan
Vi tar emot anmälningar i turordning fram till kursstart, antal deltagarplatser är begränsat. Vid fullbokad utbildning meddelas det på här, anmälan till kölista kan då göras och den är inte bindande. Läs mer om våra köpevillkor i faktarutan.  

För dig med A-kassa
För dig med ersättning från A-kassan kan det finnas möjlighet att behålla din ersättning under utbildningen, detta under förutsättning att du söker ett heltidsarbete. Kontakta din A-kassa och hör om vilka regler som gäller hos dem.

Finansiering – förmånliga lånevillkor till kursavgiften
I samarbete med Human Finans erbjuder vi förmånliga lån för utbildningen. Gå in på Human Finans hemsida och följ de enkla instruktionerna. För mer information ta gärna personlig kontakt via telefon.

Vi rekommenderar ett räntefritt lån i 12 månader.  Avgiften blir då 3325 kr per månad. Kostnaden för lånet blir totalt 643 kr vilket inkluderar aviavgifter i 12 månader samt uppläggningsavgiften på 295kr. (gäller från 1 feb. 2016)

Frågor?
Kontakta projektledare Ylva Frimodig, lättast per e-post: ylva.frimodig@phi.se eller 010-157 63 08.