Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies här.

Intervju med Rolf Laurelli

Rolf Laurelli

Hur är din relation till Påhlmans Handelsinstitut?

I mitten av 60-talet sökte jag till Påhlmans Handelsinstitut och det som tilltalade mig var att det var sådan ordning och reda. Jag minns att den dåvarande ägaren och rektorn Ragnar Påhlman var en riktigt auktoritär man som vi elever hade stor respekt för. Det var även under min tid som studerande på Påhlmans som jag träffade Björn, som varit min revisor sedan dess.

Vad var det bästa med din tid som studerande på Påhlmans?

De ämnen jag gillade bäst var affärsmanskap, försäljning och handel, något jag har haft nytta av hela livet. Jag har alltid haft ett gott öga till Påhlmans och efter att jag arbetat som säljare på olika företag, kom jag på 70-talet tillbaka till Påhlmans som kurskonsult och sålde kurser.

Du förändrade sättet att bedriva utbildning, på vilket sätt gjorde du det?

På 70-talet skrev jag boken ”Totalsäljaren” som blev en bestseller och mycket uppskattad av svenskt näringsliv. The "Total salesman concept" som byggde på bokens principer var ett sätt att bedriva utbildning på ett vis som tidigare aldrig gjorts. Principen byggde på att man träffades under en 2-årsperiod under flera olika tillfällen. Under dessa två år blandades teori och praktik. Tidigare var det mer att man gick kurs under ett par dagar.

Du har en väldigt tjusig ring, kan du berätta mer om den?

Närmast kroppen på mitt ringfinger bär jag Påhlmansringen som alla som studerande på Påhlmans hade möjlighet att köpa efter att man var klar med studierna. Utanpå denna ring sitter min vigselring men Påhlmansringen bär jag ständigt närmast mitt hjärta.

Hur kommer det sig att du benämns som säljguru?

Det är ett smeknamn som jag fått av media. Jag har dock alltid varit mycket stolt över att sälja och har gjort det under hela mitt yrkesliv. Redan som 20-åring började jag ”gå canvas”, vilket innebär att göra oanmälda säljbesök. Jag har även varit ordförande i säljarnas riksförbund och jag grundade Svenska Säljakademin. Dagens samhälle och teknik ser dock annorlunda ut än när jag var 20 år, men finns det en marknad kan en duktig säljare sälja nästan vad som helst. Det som behövs är kunskap om den produkt eller tjänst man ska sälja, samt att man inger förtroende och är tydlig i sin kommunikation.