Få en ökad förståelse kring vad det innebär att vara chef och ledare.
För att kunna leda andra så måste du först kunna leda dig själv. Avsnittet syftar till att utveckla din förmåga att leda dig själv genom ökad självinsikt, tydlighet och handlingskraft.
Syftet är att få kännedom om de olika organisationsformerna och förståelse för deras betydelse för att uppnå en fungerande verksamhet. Lär känna olika ledarskapsstilar och hur struktur och kultur kan underlätta ditt ledarskap.
Få insikt i vikten av att planera, förankra och följa upp verksamheten och hur den ingår i helheten. Här lär vi oss formulera, förstå och medla mål samt även hur vi gör dem synliga för alla medarbetare.
Vi lär oss att förstå vad en grupp är och hur den utvecklas och hur vi kan leda den.
Vi lär oss ta vara på och utveckla medarbetarna i det dagliga arbetet.
Vi lär oss mer om vikten om tydlig kommunikation och hur vi kan anpassa kommunikationen beroende på situation eller kommunikationsstilar.
Här får du lära dig hur du ska hantera chefens olika samtal genom att ta hjälp av olika typer av verktyg – allt från struktur, mallar, checklistor till samtalstekniker.
Syftar till att ge insikter i hur konflikter kan uppkomma och hur du kan hantera dem.
Här lär vi oss mer om vad chefens arbetsmiljöansvar innebär.
Det är både tryggt och viktigt att känna att man gör rätt i förhållandet till sina medarbetare när man ska säga upp någon eller om det uppstår en konflikt. I det här kapitlet går vi igenom det viktigaste inom de vanligaste arbetsrättsliga lagarna.
Vad kostar det när en medarbetare missköter sig, eller när chefen brister i sitt arbetsledningsansvar. Genom vardagliga exempel från arbetsplatser lär vi oss vad det kostar.
I ditt arbete ingår att skapa delaktighet och engagemang för att få alla att dra åt samma håll. Kunskaper om vad som påverkar ett företags lönsamhet är därför även nödvändigt för alla ledare. Vi lär oss om de vanligaste ekonomiska begreppen, hur du gör en budget och upprättar kalkyler för att få ett bättre beslutsunderlag.
Här tar vi upp vad du behöver veta för att kunna ansvara för effektiva rekryteringar.
Vad ska men tänka på när man sätter individuella löner? Hur håller jag ett lönesamtal? Det är frågor som vi tittar närmare på i det här avsnittet. Tanken är att du ska få ökad insikt i lönearbetet.
Ständiga omorganisationer är numera vardag inom arbetslivet. Här får vi insikter i att hantera och driva förändring och hur du kan hantera motstånd.